Aristona 70WA6215 (A10E)

  • Hallo.
    Deze TV ( chassis A10E-AA ) gaat spontaan af en toe naar EXT. Kent iemand dit probleem?
    mvg,
    John.

  • John,
    Springt het toestel naar ext1 met of zonder apparaat aangesloten op de ext1 ingang?
    Kan zijn dat als er wel een app. is aangesloten de schakellijn op pen8 van de scart af en toe hoog gaat(12v-dc).de fout zit dan in het ext. apparaat.
    Als dit niet zo is, moet je eens meten op pin8 van de tv-scartbus, kan zijn dat hier een spanning op staat die rondom het omschakelpunt ligt.Ik dacht te weten dat er bij >7V-dc al geschakeld werd...(is zelden 0V-dc !)
    gr. Robert

  • Hallo Robert.
    Ook als er niets is aangesloten op de scart aansluitingen gaat hij vanzelf naar EXT en ook weer terug.
    Volgens de EURAS database zou het de painter chip IC7064 moeten zijn.
    Alleen is dit een SMD IC waar de pootjes ( ongeveer 40 ) zo ontzettend dicht bij elkaar zitten, en heb daar geen apparatuur voor.
    mvg,
    John.

  • Hallo John.


    Dit lijkt inderdaad een SW fout te zijn.
    Dit fenomeen komt vaker voor bij A10.
    De pootjes zitten inderdaad erg dicht bij elkaar.
    Ik ben er zelf ook eens aan begonnen. Vervangen van zo'n IC valt wel mee, al zal de eerste keer wel mislukken.... Ik gebruik een hetelucht fohn van Leister, type Hotair-S.
    Mocht je je er aan wagen, pas op dat je de goede SW terug zet. Er bestaan voor A10E diverse 'clusters', A10ET1-x.y, A10EP1-x.y enz.
    Je kunt de SW versie uitlezen in het Service Alignment Menu.
    Verander dan ook de volgende componenten:
    R3021 > 910Ohm (kleinsignaal print)
    R3091 > jumper (Top control board)
    R3092 > jumper ("")
    R3095 > 3k3 ("")
    C2012 > zener 5V6, anode aan massa, kathode aan R3021.


    Groeten, Ron.

  • Dan waren mij vermoedens denk ik wel juist.
    Ron en Robert bedankt voor het reageren.
    Het toestel wordt opgestuurd ook al in verband met de leeftijd.
    Ron ik kom nog wel even terug op de hetelucht fön van Leister.
    Misschien heb je daar nog meer info over?


    Groeten,
    John.