Ik mis een kleur!!

  • Ik heb hier van een kennis een mooie zilverkleurige breedbeeld TV.
    Merk Star Line model 2870W.
    (nooit van dit merk gehoord!)
    Het beeld is groen/geel.
    Ik mis dus duidelijk een kleur.
    Wie heeft een reparatie tip??

  • Deze TDA6108 is een triple eindversterker, dat is dus voor rood groen en blauw. Is het soldeerwerk in orde controleer eerst dat maar goed. Daarna is dit IC of eventueel beeldbuis een candidaat. Overhaaste conclusies zijn meestal geen succes!!! Bij gebrek aan doc, kun je niet zo gemakkelijk gelijk de juiste diagnose stellen.


    Mvg


    Gerard

  • Print goed doorgesoldeerd.Helaas geen verbetering.
    Kloppen op de beeldbuishals geeft ook geen enkel effect.
    Heb jij de gegevens om die TDA door te meten? ik heb het datasheed gedownload maar die brengt ook geen duidelijkheid.

  • In de datasheet van de TDA6108 kun je toch alles vinden over dit IC, dan moet je de fout toch kunnen vinden? Technische kennis en enige meetinstrumenten zijn helaas vereist anders kun je het apparaat beter laten repareren. Wij kunnen hooguit meedenken maar niet op afstand het toestel repareren, dat moet je zelf doen en dat kost helaas soms de nodig transpiratie. Ook kun je als het niet lukt van de beeldbuis een aquarium maken en van de behuizing een konijnenhok maken :D :D :D. Onbekende merken zijn meestal toch geen succes.


    Mvg


    Gerard

  • Ja, dat snap ik natuurlijk Gerard.
    Beeld ziet er wel goed uit.
    Ik zal volgende week eens aanvangen de TDA te vervangen.
    Bedankt zover!
    (Als je me tegen die tijd je adres geeft, bezorg ik een aquarium en een konijnenhok in zelfbouwpakket.)

  • Spanningen meten aan het IC geeft ook de nodige informatie, de output van dit ic gaan naar de kathode van de beeldbuis. Als de blauwe uitgang
    te veel positief is, dan wordt het blauwe kanon afgeknepen. Soms is het mogelijk als je uiteraard voorzichtig bent, de bv. groene uitgang aan het blauwe kanon te knopen(verbinding met het groene kanon dan wel verbreken. Zelfde truckje kan je ook aan de ingang van het ic uithalen. Maar of dat makkelijk gaat hangt ook een beetje van de schakeling af. Als je veel smd en flatcable hebt gaat dat soms wat lastig. Geen weerstanden verlopen onderbroken op beeldbuisprint. Voetje van beeldbuis geeft ook nogal eens problemen, een pinnetje van het blauwe(in dit geval) systeem kan geen goed contact maken. De enige remedie is voetje dan te vervangen. Trouwens welk fabrikaat en type beeldbuis zit erin. Bij sommige breedbeeld pijpen gaat er nogal eens wat mis met de elektronen kanonnen(en dat zelfs in korte tijd). Zoals ik helaas met de beeldbuistester maar al te vaak tegenkom. Soms ook dat een kanon helemaal geen emissie meer heeft en dat na ruim een jaar(maar dat is dan een defekt in de buis en geen slijtage door intensief gebruik)



    Mvg


    Gerard

  • Hallo.


    Chassis lijkt een Vestel. Iets van 11AKXX. Dit staat op de print in de buurt van de uPC.


    Ik dacht niet dat dit een slechte serie beeldbuis is, maar kan natuurlijk wel defect zijn. Meten is weten.


    mvg,
    John.

  • Hallo Writers


    Grote kans dat het de beeldbuis is, deze geven nogal eens problemen dat een kleur wegvalt of dat er teveel van een kleur aanwezig is. Tsjechen kunnen wel leuke vazen maken, maar beeldbuizen dat is wel even iets anders.


    Mvg


    Gerard


    Hallo John,


    Ik zie net jouw reactie, heb met deze buizen wel problemen gehad.