Beiträge von Alfredtv

    Hallo John,Ron


    john, ik was m'n losse documentatie al ijverig aan het doorzoeken maar kon niet gelijk iets vinden. Ik heb deze audiosets in de jaren 80 gezien, ik meen met tuner problemen. Goed om te horen dat het probleem is opgelost.


    Verder het 2B chassis werkt weer diode brug defekt, de but 12 had een lek tussen basis en emitter, dat was maar heel erg weinig. En toch weer die rottige blauwe schijf, een haarscheurtje bijna niet waarneembaar. Meestal haal ik die dingen als eerste van de print, nu een keer niet omdat ik bij controle op de print zeker was dat het ok was, niet dus!!! De SFH moet dus van later datum zijn, dan moet dus het apparaat voor de voeding al een keer zijn weggeweest, zal dat toch eens aan de klant vragen. Trouwens de opto's zijn inderdaad uit te wisselen bij deze. Verder groetjes en bedankt.


    Gerard

    Hallo,


    Ik heb van een klant nog een oude tv met defekte voeding. Ik verdenk de optocoupler er zit een SFH601 in, is deze zondermeer te vervangen door een CNX62 die zit er meestal standaard in? Deze laatste heb ik ook op voorraad.


    Mvg


    Gerard

    Hallo,


    De lijntrafo is de hoogspannig, ik denk dat de vervanger van hrdiemen de HR6213, kijk voor alle zekerheid welk type er op de trafo staat er zijn soms verschillen. Prijs van deze trafo ongeveer € 30,-, neem aan dat je hem niet rechtstreeks bij Nedis of Aswo kan aanschaffen. Houdt er wel rekening mee dat je altijd nog iets over het hoofd kan zien en dat de tv al een behoorlijke leeftijd heeft. Al lijkt de lijntrafo in dit geval erg verdacht, heb je andere onderdelen in de hoogspanning ook nog gecontroleerd.


    Mvg


    Gerard

    Hallo


    Wat denk je van spanningen meten, meten is weten. Krijgt de elco na de gelijkrichter spanning enz. Beetje creatief zijn en zelf nadenken helpt meestal. Wordt voeding overbelast door lijnuitgang enz.


    Mvg


    Gerard

    Hallo Writers


    Grote kans dat het de beeldbuis is, deze geven nogal eens problemen dat een kleur wegvalt of dat er teveel van een kleur aanwezig is. Tsjechen kunnen wel leuke vazen maken, maar beeldbuizen dat is wel even iets anders.


    Mvg


    Gerard


    Hallo John,


    Ik zie net jouw reactie, heb met deze buizen wel problemen gehad.

    Spanningen meten aan het IC geeft ook de nodige informatie, de output van dit ic gaan naar de kathode van de beeldbuis. Als de blauwe uitgang
    te veel positief is, dan wordt het blauwe kanon afgeknepen. Soms is het mogelijk als je uiteraard voorzichtig bent, de bv. groene uitgang aan het blauwe kanon te knopen(verbinding met het groene kanon dan wel verbreken. Zelfde truckje kan je ook aan de ingang van het ic uithalen. Maar of dat makkelijk gaat hangt ook een beetje van de schakeling af. Als je veel smd en flatcable hebt gaat dat soms wat lastig. Geen weerstanden verlopen onderbroken op beeldbuisprint. Voetje van beeldbuis geeft ook nogal eens problemen, een pinnetje van het blauwe(in dit geval) systeem kan geen goed contact maken. De enige remedie is voetje dan te vervangen. Trouwens welk fabrikaat en type beeldbuis zit erin. Bij sommige breedbeeld pijpen gaat er nogal eens wat mis met de elektronen kanonnen(en dat zelfs in korte tijd). Zoals ik helaas met de beeldbuistester maar al te vaak tegenkom. Soms ook dat een kanon helemaal geen emissie meer heeft en dat na ruim een jaar(maar dat is dan een defekt in de buis en geen slijtage door intensief gebruik)



    Mvg


    Gerard

    In de datasheet van de TDA6108 kun je toch alles vinden over dit IC, dan moet je de fout toch kunnen vinden? Technische kennis en enige meetinstrumenten zijn helaas vereist anders kun je het apparaat beter laten repareren. Wij kunnen hooguit meedenken maar niet op afstand het toestel repareren, dat moet je zelf doen en dat kost helaas soms de nodig transpiratie. Ook kun je als het niet lukt van de beeldbuis een aquarium maken en van de behuizing een konijnenhok maken :D :D :D. Onbekende merken zijn meestal toch geen succes.


    Mvg


    Gerard

    Deze TDA6108 is een triple eindversterker, dat is dus voor rood groen en blauw. Is het soldeerwerk in orde controleer eerst dat maar goed. Daarna is dit IC of eventueel beeldbuis een candidaat. Overhaaste conclusies zijn meestal geen succes!!! Bij gebrek aan doc, kun je niet zo gemakkelijk gelijk de juiste diagnose stellen.


    Mvg


    Gerard

    Hallo John,


    Ben net terug van vakantie, zag je bericht vlak voor de vakantie maar had geen tijd voor een reactie. dit probleem heb ik al enige malen gehad. Heb heel veel ervaring met audio ook zelf dingen ontworpen enz. mijn oordeel is dat de luidsprekers een probleem hebben(impedantie spreekspoel probleem). Dacht eerst dat het een eindtrap ic probleem was(hier zit een tda 2616 in?)' heb even niet alle gegens voor me liggen. Veel eindtrap ic's zijn vaak niet onvoorwaardelijk stabiel. Had een chassis waarvan het geluid stabiel werkte, heb daar zo'n probleem speaker aan gehangen en versterker begon instabiel gedrag te vertonen(oscilleren usw). Daar na heb ik aan het chassis waarvan de einversterker instabiel werkte een "goede" speaker gehangen, eindtrap functioneerde zonder meer stabiel. Het waren ook klanten die het geluid ook nooit plank gas hadden staan, want dan kun je natuurlijk ook leuke probleempjes krijgen. Verder groetjes van deze kant en sorry voor mijn late reactie.


    Gerard

    Hallo John,


    Bedankt voor de tip is altijd handig, bij "sharefx" moet je ook betalen als je tenminste in het archief wil. Heb de laatste tijd nogal wat "Marquant" dvd players gehad, klachten stelde niet veel voor. Deze dingen lezen inderdaad dvd snel in, ook een aantal pittige test dvd waar velen het af laten weten deden het perfekt. En "Marquant" is toch zeker geen A merk. De denon UD-M50 geluidsinstallatie werkt weer, het grootste probleem was "Aswo" om de SM te bestellen, ging steeds wat mis mee(eerlijkshalve zijn dat uitzonderingen service van aswo is goed). Wat de Denon betrof rare klacht, td Denon kende het ook niet. Bepaalde tor had basis emittor sluiting(deze zorgt voor een voedingsspanning van 5v voor een deel), daardoor kreeg het PLL ic iets te veel spanning, ging maar een fractie over de maximale spanning heen maar was toch te veel. Dit was het weer van deze kant, groetjes en een goed weekend.


    Mvg


    Gerard

    Hallo Ron en John,


    Toch een probleempje, heeft iemand nog een docje schema voor een philips
    HB-863, zo'n soort mobiel solarium. Verder voelt het allemaal nog niet zo goed,
    mijn moeder is een paar weken geleden overleden.


    john,


    Nog een vraag voor jouw, ga jij het komende jaar verder met "wimtv", ik zie er
    niet zoveel nieuws bijkomen. Graag even een reactie.


    Natuurlijk veel groeten van deze kant


    Gerard


    PS.


    Wat de technici op dit forum betreft, erger ik me vaak aan de duitse afdeling
    hoe sommige(gelukkig enkele, maar wel irritant) daar met elkaar omgaan. Ik vind dat niet kunnen. Men behoort op een correcte manier met elkaar om te gaan.

    Hallo John,


    Bedankt voor je reactie, zelf bewaar ik ook de nodige pluk recorders maar alles kun je niet hebben. Van deze heb ik inderdaad niets. Bij aswo en zeker bij nedis is het ook een beetje over met de levering van videokoppen. Die voordelige vervangers zijn bij nedis ook uit het aanbod verdwenen. Ze leveren ook nu meer computer onderdelen bij nedis, waar ze trouwens ook niet altijd echt goedkoop mee zijn.


    Mvg


    Gerard