Sony KV-25C5

  • Mijn Sony TV type KV-25C5 werkt in koude toestand perfect.
    Na enige tijd (ca 1 uur) begint aan de rechterzijde het beeld hol naar binnen te trekken (soort van éénzijdige kussenvervorming).
    Daarna valt het volledige beeld weg (zwart scherm).
    De powerled knippert dan af en toe.
    Na uitschakelen en laten afkoelen kan bovenstaande worden herhaald, waarbij de afkoelingsperiode een maat is voor de tijd dat de TV goed werkt.
    Mijn vragen:
    - is het chassis van deze TV een FE-1?
    - ik las ergens op dit forum (bij een soortgelijke fout op een FE-1 chassis) dat R546 en/of R551 defect waren (weerstanden in de horizontaleafbuigtrap (lijkt logisch) Is dit een bekende foutoorzaak? Of moet ik het ergens anders zoeken?
    Ik heb buiten de servicemanual van het FE-1 chassis geen andere technische documentatie voorhanden.


    Groet, Spiker

  • Hallo.


    Het is inderdaad een FE-1 chassis.


    Soldeer als eerste de driver trafo (horz) even door.


    succes,
    mvg,
    John.

  • Hoi John,


    Bedankt voor je reaktie en advies.
    Ik heb net de horizontale drivertrafo volledig doorgesoldeerd (was overigens niet veel aan te zien, zag er goed uit).
    Tevens de rest van de solderingen en print bekeken, enkele onzekere solderingen ook doorgesoldeerd.
    De print en de componenten zien er goed uit, geen verbrandingen ed.
    Wel heeft (net als elders op dit forum is te lezen) weerstand R551 wat staan sproeien tegen een geaard koellichaam. R551 ziet er overigens onbeschadigd uit, voor de zekerheid een beetje opzij gebogen.
    Na inschakelen werkt de TV prima, echter na ca 20 minuten krijg ik ineens de boven beschreven "kussenvervorming" en 2 minuten later schakelt de TV "uit" (dwz zwart beeld en de power led knippert, telkens lange periode uit, dan twee maar snel aan/uit, dan weer lange periode uit, enz)
    Wat ik begrijp van wat ik lees op dit forum heeft Sony een soort foutcode methode bedacht voor storingen mbv de power led.
    Mijn (zeer summiere) service manual (eigenlijk alleen maar een schema met wat oscilloscoopbeelden) zegt hier echter niets over. Ik heb dus de indruk dat mijn service manual niet compleet is (ik heb ook maar 7 bladen, terwijl het laatste blad genummerd is met 47)


    Heb jij enig idee waar ik de foutoorzaak moet zoeken? Of ga ik domweg de oscilloscoopbeelden checken?
    Heb jij misschien wel de beschikking over een compleet service manual?


    Graag je reaktie en advies.
    Groet, Spiker.

  • Hoi John,


    Dit is precies de manual die ik al reeds in mijn bezit had.
    Pagina 7 is echter genummerd als 47. Dat doet mij dus vermoeden dat ik er ergens tenminste 40 mis.
    Ik mis daarbij vooral de eerder genoemde foutcodes (het zou immers geweldig helpen als ik wist waar de bronoorzaak ligt)
    Ik zal vanavond eens gaan speuren of de lijntrafo warm/heet wordt (kan bijna niet want al na 20 minuten schakelt het toestel uit en al die tijd werkt íe gewoon prima).
    Je hoort zsm.
    Alvast en wederom bedankt voor het meedenken.


    Groet, Spiker

  • Hoi John,


    Heeft even geduurd, maar daar ben ik weer.
    Heb ondertussen een site gevonden waarop veel servicemanuals ter beschikking worden gesteld. Daar vond ik oa een complete servicemanual voor de KV-25K5 (zelfde als de KV-25C5) en een overzicht van Sony foutcodes.
    Hiermee gewapend ben ik vervolgens met de scoop en een multimeter gaan meten.
    Conclusie: aansturing op basis van Q535 is conform scoopbeeld 8.
    Vreemd genoeg is scoopbeeld 9 (collector van Q535) afwijkend in die zin dat de top-top waarde geen 146Vp-p bedraagt maar bijna 185Vp-p.
    De voedingsspanning "+B" is exact 135V en er staat nagenoeg geen rimpel op. +B blijft ook onder belasting stabiel op 135V.
    Vervolgens heb ik alle componenten in de collectorketen vervangen (R546, C541, R551 en C552) precies hetzelfde resultaat.
    Als ik ga meten op de daarop volgende transistor Q533 dan meet ik nagenoeg scoopbeeld 10. Q533 wordt echter na verloop van enige tijd extreem heet. Scoopbeeld 10 verandert dan naar een plaatje dat sterk afwijkt (het 53 usec blok heeft geen steile voorflank meer, maar een hele flauwe helling die juist voor de achterflank z'n maximale waarde van 12Vp-p haalt)
    Hierna grijpt de stroombeveiliging van +B (schakeling rondom R572 en Q571) in en schakelt het relais in de voeding de TV uit.
    Omdat ik dit vaak heb gedaan brandde uiteindelijk Q533 door. En daarna sneuvelde ook Q535.
    Ik heb beide vervangen en tegelijk ook de basisweerstand R549 van van Q533.
    Hielp allemaal niets.
    Wat ik vreemd vind is dat op de één of andere manier scoopbeeld 9 ca 40 V hoger ligt dan normaal (bovendien is +B maar 135V)
    Hoe kan dit nu?


    Heb jij enig idee waar ik het moet zoeken?
    Alvast bedankt voor het meepuzzelen, groet,
    Spiker

  • Q533 is de lijneindtransistor. 2SD2539 dacht ik.
    Als deze gloeiend heet word kun je er van uitgaan dat dit aan de lijntrafo ligt. (zelf ook al een paar keer gehad)


    mvg,
    John.

  • John,


    Ja, klopt, de lijneindtransistor Q533 is een 2SD2539.
    Echter de TV start normaal op en werkt ook gewoon (buiten dan het na zekere tijd uitschakelen ......)
    De lijntrafo wordt bovendien zelf niet warm.
    Ik denk daarom dat het iets anders is dan de lijntrafo.


    Buiten dat blijf ik het vreemd vinden dat de aansturingstrap (rondom de Q535) van de lijneindtransistor een veel te hoge spanning voert.
    Deze aansturingstrap schakelt bovendien de +B spanning op de lijntrafo ingang. In wezen fungeert deze dus ook als een lijneindtransistor.
    De Q535 wordt niet warm.


    Wat zijn de opties om te bepalen of de lijntrafo de schuldige is?


    Zou het in de (hoogspannings) condensatoren kunnen zitten die aan de collector van de Q533 hangen? (Maar die hebben weer geen directe invloed op de spanning van de Q535 trap....zucht, ik kan niets meer bedenken.... ?()


    Graag advies.


    Mvrgr, Spiker

  • Zitat

    Original von Spiker
    Wat zijn de opties om te bepalen of de lijntrafo de schuldige is?


    Er valt weinig aan te meten, gewoon vervangen en dan door een HR type. Deze zijn lang niet zo duur als de orginele.


    John.

  • Hallo Spiker.


    Niet uitgaan van de service-manual. Er zijn meerdere type's FE1 chassis's.


    Op de lijntrafo staat het juiste nummer.


    (trouwens de 1-453-264-11 is een HR8372, en mag ongeveer 30 a 35 euro kosten in de winkel)


    Nogmaals, ga uit van het nummer op de trafo !


    mvg,
    John.

  • Hoi John,


    Bedankt voor de tip, ik zal op de trafo kijken!
    Kan ik de lijntrafo bij elke willekeurige "elektronicaboer" bestellen?
    Of heb jij een speciaal adresje? Of via internet?
    Je hoort me zsm.


    Groet, Spiker

  • Op de lijntrafo zit een sticker, daarop staat:
    09 J 41 P016
    859880300
    NX-1680//U


    In de service manual staat het volgende (voor KV-25 toestellen):
    Part no: 1-453-264-11
    Description: TRANSFORMER ASSY, FLYBACK
    Remark: (NX-1680/U2B4)


    Het lijkt me dus de goede.


    Graag jouw mening en als het kan een betrouwbaar adresje.


    Groet, Spiker

  • Zitat

    Original von Spiker
    Op de lijntrafo zit een sticker, daarop staat:
    859880300
    Het lijkt me dus de goede.


    Inderdaad het is de HR8372.


    Waar woon jij ??


    John.

  • Helaas te ver weg, anders had ik hem voor je besteld.


    Kijk bij je in de buurt naar een TV-zaak die onderdelen bij NEDIS besteld.


    succes,
    mvg,
    John.