elko terreur...

  • Tijdens mijn zoektocht op het net, naar ervaringen van mensen met een alcatel speedtouch510 adsl modem, waarvan de elko's lekken...heb ik dit gevonden.....Elko-terreur !


    http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/791696//


    Door Jack Leenders - zaterdag 31 mei 2003 - 13:08 - Bron: The Independent


    Miljoenen nieuwere televisies, hifi-apparaten, en pc's over de gehele wereld lopen mogelijk het risico brand te vatten door lekkende condensators; dit omdat ze in Taiwan gefabriceerd zijn met elektronische componenten waar een fout in is geslopen door een gestolen formule. De Britse krant The Independent meldt dat niemand precies weet hoe ver deze kwestie reikt, maar het is niet uitgesloten dat het om miljoenen betrokken apparaten gaat, van pc's tot tv's, en van hifi-sets tot lamptrafo's. Condensators worden ingezet bij voedingen van alle mogelijke elektronische apparatuur.


    De kwestie vindt zijn oorsprong bij een wetenschapper die in 2001 wegging bij het Japanse bedrijf Rubycon Corporation en ging werken bij Luminous Town Electric Company in China, beiden producenten van electrocondensators. Daar ontwikkelde de man een kopie van het elektrolyt dat zijn vorige werkgever gebruikte voor de componenten. Later dat jaar weken een aantal van zijn superieuren uit naar Taiwan om daar voor zichzelf te beginnen, en namen een kopie van de man z'n electrolyt-formule mee. Echter, bij het kopiëren is er iets misgegaan, met als uiteindelijk gevolg dat de bewuste condensators na een paar uur funktioneren waterstofgas gaan lekken, het metalen omhulsel openbarst, en het electrolyt naarbuiten lekken kan met het risico een brand te veroorzaken.


    Het is nog steeds niet bekend welk Taiwanees bedrijf de lekkende condensators geleverd heeft. Wel is het zo dat IBM en Dell al hebben toegegeven problemen te ondervinden met dergelijke componenten. Dertig procent van de electrocondensators op de wereld komt uit Taiwan, en de meeste grote computermerken laten hun producten in Taiwan assembleren.


    gr. Robert

  • Hallo Robert,


    Het artikel is niet zo nieuw meer maar helaas nog steeds actueel. De elco's
    van het merk "Tayeh"(deze zijn berucht met andere ook trouwens) heb ik verdraaid nare ervaringen gehad. Op een Chaintech
    6btm moederbord gingen de elco's al na een half jaar lekken en dat niet bij 1
    exemplaar. Deze chaintech was een slot 1 moederbord en van voor 2001 toen waren die elco's ook al allerberoertst, of dat verhaal van die fabrikankt klopt??? Heb zelfs van klanten pc gerepareerd waar een gat in het moederbord was gebrand zo niet erger. De meeste moederborden die er mee ophouden hebben meestal elco problems. Ik kende het artikel wel, maar deze waren meestal in het Duits of het Engels. Het is goed voor iedereen het weer onder de aandacht te brengen. Ook uit veiligheids overwegingen voor de consument
    moet men hier wat aan doen. Door ondeugdelijke componenten zijn al heel wat branden ontstaan. In mijn woonplaats is omstreeks kerst een hele flat van een oudere dame uitgebrand. De tv was in brand gegaan, waarschijnlijk ook weer
    een slecht component. Je kan een apparaat best op een verantwoorde manier repareren(moet trouwens altijd!!!), maar als de componenten zo zijn, helpt dat nog niet altijd. Vroeger fikte een apparaat wel eens uit door ondeskundige reparaties, nu dus door slechte kwaliteit componenten!!!


    Mvg


    Gerard